Sjömansskolan

Skolan för dig som älskar havet
Ger högskolebehörighet
Få jobb till sjöss
En skola med gemenskap
Praktik på fartyg

Vi ger dig
Utbildningen för
EN karriär till sjöss

Jobba till sjöss med många möjligheter

Välkommen till Sjömansskolan, en unik utbildningsplats mitt i centrala Stockholm! Sedan år 2000 har vi utbildat yrkesfolk till den svenska handelsflottan. Hos oss får du en riksrekryterande sjöfartsutbildning med fokus på både teori och praktik, godkänd av Skolverket och Transportstyrelsen. Med vårt övningsfartyg M/S Polfors och en simulator för realistisk träning, förbereder vi dig för en spännande karriär till sjöss.

Vi har utbildningen – du väljer destinationen!

Läs mer om oss

Varför du ska söka till Sjöfartsutbildningen

Funderar du på att arbeta på sjön eller undrar över vad man gör på en sjöfartsutbildning?

Vilka arbeten och karriärvägar finns det efter avslutad gymnasieutbildning? Kom förbi oss på sjömansskolan och se vad vi sysslar med på vår skola och vårt fartyg! Kontakta oss så ordnar vi en en guidad tur. Skicka ett mail och beskriv kort vad du undrar över eller kontakta oss per telefon så ringer vi upp.

Sjömansskolans broschyr

Utforska Sjömansskolans broschyr för en djupare inblick i vår sjöfartsutbildning. Här hittar du information om vilka unika möjligheter du får genom att gå en utbildning hos oss.

Oavsett om du drömmer om att bli sjökapten, sjöingenjör eller arbeta som däcks- eller maskinpersonal, kan vår broschyr hjälpa dig att förstå hur vi kan hjälpa dig att nå dina mål.

Vi ser fram emot din ansökan