Älskar du havet?Sjömansskolan är den rätta vägen

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur, adipisicing elit. Architecto esse laudantium laboriosam, dolorem necessitatibus nulla quae.

Vår utbildning

Varför du ska söka till Sjöfartsutbildningen

01.

Utbildningen ger högskolebehörighet

Skolan erbjuder samtliga kurser för att bli behörig att läsa vidare på Sjöbefälsutbilningen, till sjöingengör eller sjökapten.

02.

Jobb till sjöss

Efter avklarad utbildning kan du söka arbete i handelsflottan som däcks- eller maskinpersonal. Du får behörighet och certifikat som gäller internationellt.

03.

Liten skola

Skolan är liten med endast 55 elever. Alla känner varandra, både lärare och elever. Tillsammans hjälps vi åt att skapa en bra utbildning, bra stämning och hög trivselfaktor.

04.

Praktik till sjöss

Du kommer få vara ute på fartyg och lära dig mer om arbetet på däck eller i maskin och livet ombord i allmänhet.

05.

Eget fartyg

Sjömansskolan har ett eget skolfartyg, M/S Polfors, där en stor del av undervisningen sker. Fartyget ligger på Söder Mälarstrand, en kort promenad från vår huvudbyggnad på Långholmen.

Sjömansskolans broschyr!

Läs mer om oss i vår broschyr.

Framsida broschyr

Om Sjömansskolan

Funderar du på att arbeta på sjön eller undrar över vad man gör på en sjöfartsutbildning?

Vilka arbeten och karriärvägar finns det efter avslutad gymnasieutbildning? Kom förbi oss på sjömansskolan och se vad vi sysslar med på vår skola och vårt fartyg! Skicka ett mail eller använd formuläret i länken så ordnar vi en en guidad tur! Det går så klart även att kontakta per telefon, maila och beskriv kort vad du undrar över så ringer vi upp.

Man på ett fartyg tittar ut genom en kikare